Zadania wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcze na miesiąc kwiecień

Tematyka zajęć w miesiącu kwietniu:

  1. Przygotowujemy się do Wielkanocy.
  2. Łąka i jej mieszkańcy.

W miesiącu kwietniu będziemy:

  • przeliczać ( dzieci 4-letnie w zakresie 5, dzieci 5–letnie w zakresie 10), stosując liczebniki główne i porządkowe
  • tworzyć rymy do podanych słów np. baranek-bałwanek, kaczka-taczka
  • określać panującą pogodę, zaznaczać symbolem graficznym stan pogody w kalendarzu,
  • nazywać dni tygodnia, stosując pojęcia : dzisiaj jest , wczoraj była/a, jutro będzie
  • rozwiązywać zagadki słuchowe
  • dzielić na sylaby i głoski
  • składać obrazek w całość z 5 i więcej elementów
  • interesować się roślinami- doglądać wzrost owsa i rzeżuchy, podlewać rośliny
  • dowiemy się,  jakie są niezbędne warunki do sadzenia roślin
  • poznamy niektóre tradycje wielkanocne
  • brać czynny udział w przygotowaniu do śniadania wielkanocnego
  • brać udział w zabawach tropiących w ogrodzie – poruszać się zgodnie z kodem
  • brać udział w zabawach ortofonicznych
  • układać i opowiadać historyjki obrazkowe zgodnie z kolejnością zdarzeń wskazując związki przyczynowo-skutkowe
  • brać udział w doświadczeniach – wyciągać wnioski z obserwacji
  • wykonywać prace plastyczne z wykorzystaniem różnych materiałów np.: farb plakatowych, papieru kolorowego, kredek świecowych, wstążek
  • analizować wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski sylaby
  • rozwiązać zagadki oraz podejmuje próby ich układania
  • utrzymywać równowagę stojąc dłużej na jednej nodze
  • wskazywać pary obrazków, które się rymują
  • lepić z mas plastycznych różne kształty według własnego pomysłu i na określony temat
  • określić etapy rozwoju motyla
  • stosować określenia: więcej o, mniej o, tyle samo
  • tworzyć rymy do podanych słów np. mrówka-główka, biedronka-skarbonka, osa-kosa
  • składać obrazki w całość z 5 i więcej elementów
  • brać udział w zabawach ortofonicznych,
  • brać udział w ćwiczeniach artykulacyjnych

„Śmigus dyngus” – wiersz. M. Terlikowska

Wie o tym i Tomek i Ewa,

że w śmigus się wszystkich oblewa.

Ale czy trzeba Pawełka

oblewać z pełnego kubełka?

Wystarczy małym kubeczkiem

dla żartu, dla śmiechu, troszeczkę.

Bo gdy wiatr chmurkę przywieje

i wszystkich was deszczem

poleje?

 

wiersz pt. „Wielkanoc” D. Gellnerowej

Obudziły się pisanki wielkanocnym rankiem

i wołają: – Patrzcie! Tu na stole

same niespodzianki!

Bazie srebrno – białe i baranek mały.

Ten baranek ma talerzyk,

skubie z niego owies świeży

A baby pękate w cukrowych fartuchach

Śmieją się wesoło od ucha do ucha!

 

„Baran” – wiersz J. Brzechwy.

 Przyszedł baran do barana

i powiada: „Proszę pana,

nogi bolą mnie od rana,

Pan mnie weźmie na barana”.

Baran tylko głową kręci:

„Nosić pana nie mam chęci,

ale znam pewnego wilka,

który nosił razy kilka”.

Trwoga padła na barany:

„Dobrze pomyśl, mój kochany,

wiesz, co było swego czasu?

Nie wywołuj wilka z lasu!”

Baran, słysząc to, zbaraniał,

baran dłużej się nie wzbraniał,

i – choć rzecz to niesłychana –

wziął barana na barana.

 

ZoZi – Znaki Wielkanocy (z płyty „Ważne sprawy”) – piosenka.

 Te mazurki ozdobione migdałami

Te koszyki wypełnione pisankami

Te baranki ulepione z marcepanu

Bazie kotki od staruszki ze straganu

 

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy

Kiedy życie się odradza do swej mocy

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny

Świat się staje znów zielony i radosny

Świat radosny, Radosny, Świat radosny

 

Te palemki od bibuły kolorowe

Baby z lukrem wyrośnięte bo drożdżowe

No a potem jeszcze lany poniedziałek

Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek

 

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy

Kiedy życie się odradza do swej mocy

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny

Świat się staje znów zielony i radosny

Świat radosny, Radosny, Świat radosny . 2x

 

 

 

 

,,Pisanki, pisanki jajka malowane’’ – piosenka

Pisanki, pisanki, jajka malowane

nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

 Pisanki, pisanki jajka kolorowe,

na nich malowane bajki pisankowe.

 

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

 Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance piękne opowiastki.

 

,,Łąka’’  – wiersz I. Salach

Łąka tylu ma mieszkańców.

Zwierząt ,roślin kolorowych.

Tu motylek ,a tam pszczółka.

Tutaj kwiatek .O!.Różowy!

Z kopca wyszedł krecik mały.

Obok niego idzie mrówka.

Na rumianku w krasnej sukni.

Przycupnęła Boża Krówka.

Nad tą łąką kolorową..

Bal wydały dziś motyle,

Zapraszają wszystkie dzieci.

Więc zatańczmy z nimi chwilę.

 

 

,,Łąka’’ – muz. T. Strąk, sł. S. Karaszewski -piosenka

1.Na wiosennej łące tańczyły zające.

Po trawie skakały ,z łąka się witały

Witały ślimaka, motyla i szpaka,

Żabę, kreta, muchę, mrówkę i ropuchę.

Ref. Hej-ha, Hej-ha,

Raz, dwa, trzy,

z zajączkami zatańcz ty.

2.Na wiosennej łące tańczyły zające.

Po trawie skakały, kwiatki oglądały.

Oglądały bratki, fiołki i bławatki,

Mlecze i rumianek,

przez calutki ranek

Ref. Hej-ha, Hej-ha,

Raz, dwa, trzy,

z zajączkami zatańcz ty.

 

,,BĄKI Z ŁĄKI- piosenki dla dzieci’’

 Znów się zastanawiam jak w każde lato

Kto to pomaga kwitnąć kwiatom?

Na trawie, na łące kocyk rozłożę

Przyjrzę się z bliska co lata na dworze!

Bąki z łąki i biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy Małe pszczółki

To planety przyjaciele! /2x

Pracują ciężko i pyłek zbierają

Dzięki nim kwiaty dobrze się mają

A także owoce, warzywa i zboże

Jak to się dzieje, spytać ktoś może?

 Bąki z łąki I biedronki

I puchate, grube trzmiele Muszki, muchy

Małe pszczółki To planety przyjaciele! /2x

 Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka

Teraz rozwiąże się ta zagadka

Cały się kąpie w słodkim nektarze

I przez przypadek pyłek przekaże

 Bąki z łąki i biedronki

I puchate, grube trzmiele

Muszki, muchy ,Małe pszczółki

To planety przyjaciele! /2x

Skip to content