KWIECIEŃ – ZADANIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

KWIECIEŃ
ZADANIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
– poznamy ptaki powracające wczesną wiosną z ciepłych krajów oraz ptaki mieszkające cały rok u nas
– w zgromadzonych albumach i książkach będziemy poszukiwać ciekawostek o ptakach, poznamy ich budowę
– rozwiązywać będziemy zagadki o ptakach
– obejrzymy na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski
-poznamy zwyczaje i obyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi
-wykonamy palmy
– z materiałów odpadowych zrobimy świąteczne koszyczki
-dowiemy się, co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku i jaka jest symbolika tych potraw
-bawić się będziemy w kąciku teatralnym inscenizując utwór D. Gellner ,,Co to za wyprawa?”
– rozszerzymy nasze dotychczasowe wiadomości na temat wiosny na wsi
– rozpoznawać i nazywać będziemy zwierzęta z wiejskiego podwórka oraz rozpoznawać ich głosy
– poprzez różne ćwiczenia i zabawy dowiemy się po co hodujemy zwierzęta ,oraz poznamy produkty otrzymywane od zwierząt
– wykonamy makietę wiejskiej zagrody
– obejrzymy film edukacyjny oraz porozmawiamy na temat wiosennych prac na wsi
– dowiemy się, co możemy zrobić, aby chronić naszą planetę i jak możemy dbać o przyrodę
– zastanowimy się, kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody
– na podstawie dostępnych albumów, encyklopedii i innych książek tematycznych poznamy bliżej roślinność Polski ze szczególnym uwzględnieniem dużych obszarów leśnych oraz zwrócimy szczególną uwagę na rolę lasów w ekosystemie
– zrobimy wiosenne porządki w ogrodzie przedszkolnym – założymy hodowlę kwiatów i ziół , posadzimy drzewko, zachęcać będziemy dzieci do dbałości o swoje najbliższe środowisko
– będziemy rozpoznawać różne rodzaje odpadów oraz z jakiego materiału zostały wykonane
– w zabawach klasyfikacyjnych nauczymy się segregować odpady do odpowiednich pojemników
– rozwiązywać będziemy zadania tekstowe metodą symulacji oraz układać działania do podanych zadań, dodawać i odejmować w zakresie 10
– w zabawach matematycznych rozwijać będziemy umiejętność mierzenia (mierzenie długości stopami, krokami)
– będziemy dokonywać klasyfikacji z użyciem kart logicznych, będziemy kodować i segregować karty ze względu na dwie cechy jakościowe równocześnie
-doskonalić będziemy umiejętności matematyczne w zakresie przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi, porównywania zbiorów, ustalania części wspólnej, dopełnienia zbiorów, szeregowania wg wielkości wzrastającej i malejącej

– rozwijać będziemy umiejętność syntezy i analizy fonemowej wyrazów oraz wyodrębniania głosek na początku i końcu wyrazów, wyszukiwania wyrazów na podana głoskę/sylabę i tworzenia rymów, tworzenia nowych wyrazów z podanych głosek i sylab
– doskonalić będziemy umiejętność rozpoznawania poznanych liter oraz odczytywania prostych wyrazów, zdań oraz tekstów
– poznamy litery: j, h, ż
– doskonalić będziemy umiejętność poprawnej artykulacji wszystkich głosek

PIOSENKA
WOŁANIE WIOSNY
(SŁ. I MUZ. KRYSTYNA GOWIK).

I.Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.

Ref.: Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)
II. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

Ref.: Zielona wiosenka…

III. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!

Ref.: Zielona wiosenka…

„PIOSENKA WIELKANOCNA”

Agnieszka Galica
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe
wśród pisanek będzie biegać po stole.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każde dziecko pamięta.
Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki,
zrobi na pisankach śliczne obrazki.

„PISANKI”
Dorota Gellner
Patrzcie, ile na stole pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują Świąteczne Życzenia!

„ŚMIESZNE JAJKO”

1. Wszyscy pewnie dobrze wiecie,
że daleko, gdzieś na świecie,
jest wieś pełna niespodzianek,
w której domki są z pisanek.

2. Kurczak znalazł śmieszne jako:
„Kury takich nie składają.”
Prędko włożył je do taczki:
„Musi być tej starej kaczki!”

3. Rzekł kurczaczek: „Czy to bajka?
Czy to, nasze jajka?”
„Nasze, nasze, ty głuptasie.
W Wielkanocnej swojej krasie.”

4. Kurczak aż ze złości prycha:
„Któż to zrobić mógł, u licha!
Przez tę wstążkę, brat nasz młody,
nie wykluje się do środy!”

5. Jakże wszyscy się zdziwili,
gdy z pisanki, w pewnej chwili,
wykluł się krokodyl mały,
w piękne szatki strojny cały.

WIERSZ
„ O DWUNASTU BRACIACH – KWIECIEŃ”
A. NOSALSKI
Kwiecień nie czeka,
bardzo się spieszy,
aby na drzewach
listki rozwiesić,
pierwsze warzywa
zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem
od nas odchodzi.

PIOSENKA
„NA PODWÓRKU”
(SŁ. I MUZ. JOLANTA KUCHARCZYK)

I.Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek, i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul – podwórkowy chór.

II. Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

WIERSZ „PODWÓRKOWA AWANTURA”
TERESA FIUTOWSKA

Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy. –
Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy: mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała, pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była

Skip to content