ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MARZEC
Tematy kompleksowe: Nie jesteśmy sami w Kosmosie, Świat zwierząt, Zwierzęta sprzed milionów lat,
Wiosna, wiosna, Marcowa pogoda.
- Utrwalimy znajomość figur geometrycznych, ich nazwy i cechy, będziemy je klasyfikować i układać z nich różnorodne kompozycje
- Poznamy i postaramy się zapamiętać nazwy planet Układu Słonecznego, postaramy się zrozumieć i zapamiętać pojęcia związane z kosmosem: orbita, teleskop, sonda kosmiczna, stan nieważkości, grawitacja
- Poznamy zapis cyfrowy liczb: 8, 9 i 10 a także będziemy porównywać liczebność zbiorów z zastosowaniem znaków <, >, = oraz poznamy i utrwalimy zapis działań matematycznych +, –
- Poznamy litery: P, p, Z, z, U, u, C, c, Ł, ł – drukowane i pisane
- Poznamy nazwy, zwyczaje oraz kontynenty na których występują niektóre zwierzęta. Omówimy niektóre formy przystosowania się zwierząt do środowiska w którym żyją np.: grube futro, tłuszcz podskórny, umaszczenie, ostry dziób, skoczne nogi itd.
- Poznamy nazwy niektórych dinozaurów, zwyczaje i prawdopodobny wygląd, postaramy się dowiedzieć dlaczego wyginęły?
- Wysłuchamy opowiadania G.Kasdepke pt. „Opowieść o komarze w bursztynie” – poznamy właściwości fizyczne bursztynu, dowiemy się jak powstaje i jak go rozpoznać
- Zorganizujemy Dzień Dinozaura, podczas którego będziemy: wydobywać „kości” dinozaura z piasku, z których zbudujemy szkielet; rozpoznawać odgłosy „Jurajskiego lasu”; wydobywać figurki dinozaurów z kostek lodu; wykonamy „Dino-skamienialiny”
- Zbudujemy makietę Parku Jurajskiego
- Dowiemy się skąd się bierze węgiel kamienny i sól kamienna a także jakie produkty otrzymujemy z węgla
- Wykonamy kukłę Marzanny i wspólnie przywitamy wiosnę, będziemy obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną, poznamy nazwy niektórych wiosennych kwiatów i ptaków
- W naszej sali założymy hodowlę roślin, którymi będziemy się opiekować a także obserwować ich wzrost
- Porozmawiamy na temat marcowej pogody, którą będziemy obserwować; dowiemy się jak powstają niektóre zjawiska atmosferyczne a także jak można je wykorzystać w życiu człowieka
- Utrwalimy w praktycznym działaniu umiejętność klasyfikowania przedmiotów ze względu na cechy jakościowe i ilościowe
- Będziemy dokonywać analizy i syntezy słuchowej słowa, wyodrębniać pierwszą i ostatnią głoskę
- Wykonamy prace plastyczne, techniczne oraz ćwiczenia grafomotoryczne podczas których będziemy doskonalić sprawność manualną a także koordynację wzrokowo-ruchową
- W trakcie zabaw będziemy doskonalić umiejętność rozpoznawania i nazywania liter, odczytywania sylab, wyrazów i zdań
Piosenka: „Kosmiczny sen”
(sł. i muz. Krystyna Gowik).
- Czterej kosmici przylecieli,
w moim pokoju przystanęli.
Mówią: „Dzień dobry, my przepraszamy,
ale pewnego chłopca szukamy.
Ten chłopiec wielkim jest leniuszkiem
i często chowa się pod łóżkiem.
Nie słucha taty, na brata krzyczy
i nie chce mamie swej pomóc w niczym”.
Ref.: A przecież trzeba dobrym być,
słodką minę mieć,
bo inaczej trochę wstyd…
Być leniuszkiem? Nie!
Być kłamczuszkiem? Nie!
Lepiej iść do mamy i przytulić się.
- Czterej kosmici odlecieli,
bo porozmawiać z kim nie mieli.
A ja, czerwony jak pan buraczek,
pod łóżkiem leżę, ze wstydu płaczę…
A potem bardzo się zdziwiłem,
bo się po prostu obudziłem.
To tylko sen był, och, wspaniale!
Już nigdy zły nie będę wcale.
Ref.: A przecież trzeba…
Piosenka „Wielka Dżungla”
- Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
- Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
Grzeczny dinozaur
(sł. i muz. J. Kucharczyk).
- Co się u nas dziś zdarzyło, pewnie w to nie uwierzycie,
z kart książeczki do przedszkola przyszedł gość niesamowity.
I choć był to dinozaur, dzieci się nie bały wcale,
dinozaur z dawnych epok wychowany był wspaniale.
Ref.: Znał słowa: proszę, dziękuję, przepraszam i nic nie szkodzi.
Mówił: „Dzień dobry!”, gdy wchodził, i „Do widzenia!”, gdy wychodził.
- Dzieci z niego przykład brały i od niego się uczyły,
jak się trzeba zachowywać, jak być dobrym, jak być miłym.
I choć dinozaur musiał wrócić do swojej książeczki,
to nauczył dzieci tego, jak być bardzo, bardzo grzecznym.
Hipopotam
Agnieszka Frączek
O ile się nie mylę,
to mieszka gdzieś nad Nilem.
Jest wielki, prze-o-grom-ny,
a przy tym bardzo skromny —
Choć pływa wręcz wspaniale,
nie chwali się tym wcale.
Jest silny jak sto słoni,
lecz od wysiłku stroni,
bo ruch mu niezbyt służy,
a praca — strasznie nuży.
Deszcz, Zwierzę Uwielbia, kiedy pada —
w kałuży wtedy siada,
rozpiera się wygodnie
i moknie trzy tygodnie.
Deszcz kapie mu po nosie…
wygląda niczym prosię!
Gdy wszystko ma już brudne,
to wzdycha: — Och, jak cudnie!
A kiedy lać przestanie,
to wstanie niespodzianie
i skoczy chlup! do błota.
Po prostu — hipopotam.
„Marcowa pogoda”
Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jest dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie,
ja ślady zimy zostawię wszędzie.
Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,
I jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje,
To jeszcze chłodnym wiatrem powieje.