ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MARZEC

ZADANIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MARZEC

 

Tematy kompleksowe: Nie jesteśmy sami w Kosmosie, Świat zwierząt, Zwierzęta sprzed milionów lat,

Wiosna, wiosna, Marcowa pogoda.

 

  • Utrwalimy znajomość figur geometrycznych, ich nazwy i cechy, będziemy je klasyfikować i układać z nich różnorodne kompozycje
  • Poznamy i postaramy się zapamiętać nazwy planet Układu Słonecznego, postaramy się zrozumieć i zapamiętać pojęcia związane z kosmosem: orbita, teleskop, sonda kosmiczna, stan nieważkości, grawitacja
  • Poznamy zapis cyfrowy liczb: 8, 9 i 10 a także będziemy porównywać liczebność zbiorów z zastosowaniem znaków <, >, = oraz poznamy i utrwalimy zapis działań matematycznych +, –
  • Poznamy litery: P, p, Z, z, U, u, C, c, Ł, ł – drukowane i pisane
  • Poznamy nazwy, zwyczaje oraz kontynenty na których występują niektóre zwierzęta. Omówimy niektóre formy przystosowania się zwierząt do środowiska w którym żyją np.: grube futro, tłuszcz podskórny, umaszczenie, ostry dziób, skoczne nogi itd.
  • Poznamy nazwy niektórych dinozaurów, zwyczaje i prawdopodobny wygląd, postaramy się dowiedzieć dlaczego wyginęły?
  • Wysłuchamy opowiadania G.Kasdepke pt. „Opowieść o komarze w bursztynie” – poznamy właściwości fizyczne bursztynu, dowiemy się jak powstaje i jak go rozpoznać
  • Zorganizujemy Dzień Dinozaura, podczas którego będziemy: wydobywać „kości” dinozaura z piasku, z których zbudujemy szkielet; rozpoznawać odgłosy „Jurajskiego lasu”; wydobywać figurki dinozaurów z kostek lodu; wykonamy „Dino-skamienialiny”
  • Zbudujemy makietę Parku Jurajskiego
  • Dowiemy się skąd się bierze węgiel kamienny i sól kamienna a także jakie produkty otrzymujemy z węgla
  • Wykonamy kukłę Marzanny i wspólnie przywitamy wiosnę, będziemy obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną, poznamy nazwy niektórych wiosennych kwiatów i ptaków
  • W naszej sali założymy hodowlę roślin, którymi będziemy się opiekować a także obserwować ich wzrost
  • Porozmawiamy na temat marcowej pogody, którą będziemy obserwować; dowiemy się jak powstają niektóre zjawiska atmosferyczne a także jak można je wykorzystać w życiu człowieka
  • Utrwalimy w praktycznym działaniu umiejętność klasyfikowania przedmiotów ze względu na cechy jakościowe i ilościowe
  • Będziemy dokonywać analizy i syntezy słuchowej słowa, wyodrębniać pierwszą i ostatnią głoskę
  • Wykonamy prace plastyczne, techniczne oraz ćwiczenia grafomotoryczne podczas których będziemy doskonalić sprawność manualną a także koordynację wzrokowo-ruchową
  • W trakcie zabaw będziemy doskonalić umiejętność rozpoznawania i nazywania liter, odczytywania sylab, wyrazów i zdań

 

Piosenka:  „Kosmiczny sen”

(sł. i muz. Krystyna Gowik).

  1. Czterej kosmici przylecieli,

w moim pokoju przystanęli.

Mówią: „Dzień dobry, my przepraszamy,

ale pewnego chłopca szukamy.

Ten chłopiec wielkim jest leniuszkiem

i często chowa się pod łóżkiem.

Nie słucha taty, na brata krzyczy

i nie chce mamie swej pomóc w niczym”.

Ref.:  A przecież trzeba dobrym być,

słodką minę mieć,

bo inaczej trochę wstyd…

Być leniuszkiem? Nie!

Być kłamczuszkiem? Nie!

Lepiej iść do mamy i przytulić się.

  1. Czterej kosmici odlecieli,

bo porozmawiać z kim nie mieli.

A ja, czerwony jak pan buraczek,

pod łóżkiem leżę, ze wstydu płaczę…

A potem bardzo się zdziwiłem,

bo się po prostu obudziłem.

To tylko sen był, och, wspaniale!

Już nigdy zły nie będę wcale.

Ref.: A przecież trzeba…

 

Piosenka „Wielka Dżungla”

  1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
    poplątane zwoje dzikich lian.
    Mieszka sobie w bambusowej chatce
    Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

  1. Ambo, Sambo doskonale znam go,
    węża się nie boi ani lwa.
    Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
    w dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

 

Grzeczny dinozaur

(sł. i muz. J. Kucharczyk).

  1. Co się u nas dziś zdarzyło, pewnie w to nie uwierzycie,

z kart książeczki do przedszkola przyszedł gość niesamowity.

I choć był to dinozaur, dzieci się nie bały wcale,

dinozaur z dawnych epok wychowany był wspaniale.

Ref.: Znał słowa: proszę, dziękuję, przepraszam i nic nie szkodzi.

Mówił: „Dzień dobry!”, gdy wchodził, i „Do widzenia!”, gdy wychodził.

  1. Dzieci z niego przykład brały i od niego się uczyły,

jak się trzeba zachowywać, jak być dobrym, jak być miłym.

I choć dinozaur musiał wrócić do swojej książeczki,

to nauczył dzieci tego, jak być bardzo, bardzo grzecznym.

 

Hipopotam

Agnieszka Frączek

O ile się nie mylę,

to mieszka gdzieś nad Nilem.

Jest wielki, prze-o-grom-ny,

a przy tym bardzo skromny —

Choć pływa wręcz wspaniale,

nie chwali się tym wcale.

Jest silny jak sto słoni,

lecz od wysiłku stroni,

bo ruch mu niezbyt służy,

a praca — strasznie nuży.

Deszcz, Zwierzę Uwielbia, kiedy pada —

w kałuży wtedy siada,

rozpiera się wygodnie

i moknie trzy tygodnie.

Deszcz kapie mu po nosie…

wygląda niczym prosię!

Gdy wszystko ma już brudne,

to wzdycha: — Och, jak cudnie!

A kiedy lać przestanie,

to wstanie niespodzianie

i skoczy chlup! do błota.

Po prostu — hipopotam.

 

„Marcowa pogoda”

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jest dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie,

ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,

I jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje,

To jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

 

Skip to content