Analiza wyników ankiety przeprowadzonej czerwcu 2013 r. wśród rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola.
Rozdano 30 anonimowych ankiet , powróciło wypełnionych 25 co stanowi 83 % całości rozdanych kwestionariuszy.
Ankieta składała się z 5 pytań a rodzice zostali poinformowani o sposobie wypełnienia kwestionariusza oraz celowości przeprowadzanej ankiety.
Poniżej przedstawione zostaną wyniki zbiorcze ankiety.
Na pytanie 1 „Dlaczego zdecydowali się Państwo zapisać dziecko do naszego przedszkola ?”
odpowiedź :
- bliskość miejsca zamieszkania wybrało 18 osób
- dobra opinia o przedszkolu w środowisku wybrały 23 osoby
- inne wybrało 5 osób
- osobiste dobre doświadczenie- 1 osoba
- uczęszczanie dzieci z rodziny rodzica- 1 osoba
- do przedszkola chodziło już jedno moje dziecko- 2 osoby
- rodzic jest absolwentem przedszkola-1 osoba
Na pytanie 2 „Jakiego przedszkola przede wszystkim oczekujecie Państwo dla swojego dziecka ?”
odpowiedź :
- przyjaznego dziecku, akceptującego go takim jakim jest wybrały 23 osoby
- współpracującego ze specjalistami (psycholog, logopeda)wybrało 17 osób
- bezpiecznego wybrało 25 osób
- estetycznego wybrało 13 osób
- inne oczekiwania wybrały 3 osoby przy czym padły następujące propozycje:
- inteligentne prowadzenie
- rozwijającego zdolności dziecka i wspierającego w sytuacji trudności
- przygotowanie do edukacji szkolnej
Pytanie 3 „Czego oczekują Państwo od nauczycieli ?” było pytaniem otwartym, na które odpowiedzi nie udzieliło 5 osób , pozostali rodzice wskazywali następująco:
- współpraca z rodzicami – 3 osoby
- zrozumienie – 2 osoby
- indywidualne podejście do dziecka -2 osoby
- życzliwość
- opieka nad dzieckiem
- edukacja w formie gier i zabaw
- bezpieczeństwo dziecka
- współpraca z dzieckiem
- przyjazne nastawienie do dzieci
- cierpliwość -8 osób
- spokój -3 osoby
- wyrozumiałość- 4 osoby
- poczucie humoru
- szacunek dla dziecka
- troska
- wiedzy na temat sposobów radzenia sobie z trudnym zachowaniem dziecka
- informacji zwrotnych
- ustalenie spójnych z rodzicem metod wychowawczych
- inicjatywy
- wykształcenia
- kompetencje -2 osoby
- zaangażowanie
- konsekwencja
- doświadczenie
- ciężka praca
- kultura
Na pytanie 4 „O czym rodzice powinni współdecydować w przedszkolu ?”
odpowiedź:
- o koncepcji pracy przedszkola wybrało 8 osób
- o wycieczkach wybrało 19 osób
- o wydawaniu środków za składek Rady Rodziców wybrało 16 osób
- o zajęciach dodatkowych wybrało 18 osób
- o innych sprawach (jakich?) wybrało 0 osób
Jedna osoba nie udzieliła na to pytanie żadnej odpowiedzi.
Na pytanie 5 „Jaką formę współpracy (kontaktu) z przedszkolem Państwo preferujecie ?”
odpowiedź :
- zebrania ogólne wybrało 6 osób
- zebrania grupowe wybrało 18 osób
- rozmowy indywidualne z nauczycielami wybrały 22 osoby
- rozmowy indywidualne z dyrektorem wybrało 12 osób
- udział w zajęciach warsztatowych z udziałem dzieci i rodziców wybrało 19 osób
- tablica informacyjna wybrało 14 osób
- dzienniczek przedszkolaka wybrało 11 osób
- inne propozycje wybrały 3 osoby
- kontakt telefoniczny w uzasadnionych przypadkach -1 osoba
- Internet, e- mail- 2 osoby
Jedna osoba nie udzieliła na to pytanie żadnej odpowiedzi.
Analizując wypowiedzi rodziców (opiekunów prawnych) można stwierdzić, że głównym kryterium jakim kierowali się przy wyborze przedszkola była dobra opinia o naszym przedszkolu w środowisku oraz bliskość zamieszkania.
Rodzice chcieliby aby przedszkole zapewniło ich dzieciom bezpieczeństwo oraz aby było przyjazne dziecku i akceptujące go takim jakim jest. Estetyka przedszkola jest także istotną sprawą i ważną dla ponad połowy respondentów.
Rodzice mieli możliwość wyrażenia swoich oczekiwań wobec nauczycieli zajmujących się ich dziećmi.
Najwięcej osób pragnęłoby dla swoich dzieci nauczyciela cierpliwego, spokojnego, wyrozumiałego , kompetentnego, który wykazuje zrozumienie i w sposób indywidualny podchodzi do każdego dziecka.
Współpraca nauczyciela z rodzicami jest wg respondentów bardzo ważna i ma przede wszystkim służyć dzieciom.
Rodzice w naszym przedszkolu mają możliwość współdecydowania na wielu płaszczyznach.
Najbardziej zależy rodzicom na tym, aby decydować o wycieczkach, zajęciach dodatkowych oraz wydawaniu środków finansowych z funduszu Rady Rodziców.
Dobra współpraca przedszkola z rodzicami stanowi podstawę prawidłowego funkcjonowania placówki, dlatego też zapytaliśmy rodziców jakie formy współpracy najbardziej by im odpowiadały.
Zdecydowana większość ankietowanych opowiedziała się za rozmowami indywidualnymi z nauczycielem oraz udział w zajęciach warsztatowych z udziałem dzieci i rodziców. Inne preferowane przez rodziców formy kontaktu to: zebrania grupowe, tablica informacyjna, zebrania indywidualne z dyrektorem oraz dzienniczek przedszkolaka. Najmniejszym zainteresowaniem wśród rodziców cieszą się zebrania ogólne.
Wśród innych propozycji współpracy z rodzicami pojawiła się możliwość kontaktu telefonicznego oraz drogą elektroniczną.
Analizując na podstawie ankiety wypowiedzi rodziców staramy się wyciągać wnioski i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom rodziców.
Pragniemy aby współpraca z rodzicami układała się jak najlepiej dla dobra Naszych Dzieci.
Opracowała: Edyta Zegarlicka