DRODZY RODZICE
Jeśli szukacie dodatkowych ćwiczeń, zabaw doskonalących rozwój Waszego dziecka (percepcję wzrokową, słuchową czy zdolności manualne) … Jeśli chcecie pozytywnie wpłynąć na rozwój swojego dziecka, potrzebujecie pomocy, ukierunkowania pracy z dzieckiem w domu

zapraszamy do kontaktu z terapeutą pedagogicznym,
Panią Justyną Świetlik - Bałon
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych.
TERAPEUTA PEDAGOGICZNY JAKO SPECJALISTA PROWADZI W SZCZEGÓLNOŚCI:
obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
Ponadto do zadań terapeuty pedagogicznego należy:
- Prowadzenie badań, których celem jest identyfikacja oraz rozpoznanie indywidualnych potrzeb dzieci z ryzykiem dysleksji.
- Podejmowanie działań związanych z diagnozą pedagogiczną dzieci reprezentujących problemy wychowawczo-edukacyjne.
- Na polecenie dyrektora koordynowanie działań podejmowanych przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu, szczególnie z psychologiem i logopedą oraz z nauczycielami, w celu wspierania rozwoju psychospołecznego oraz poznawczego dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Tworzenie zespołów terapii pedagogicznej oraz prowadzenie w ich ramach zajęć dla dzieci wymagających wsparcia w rozwoju psychospołecznym oraz poznawczym w oparciu o wyniki testów pedagogicznych, wyniki badań psychologicznych, rozmowy z rodzicami, nauczycielami oraz własne obserwacje.
- Współpraca z nauczycielami, której celem jest zapobieganie powstawaniu zaburzeń zachowania i problemów emocjonalnych u dzieci wymagających wsparcia ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne.
- Proponowanie i upowszechnianie poprzez zajęcia otwarte i indywidualne konsultacje zajęć integracyjnych, które mają na celu włączenie dzieci z zaburzeniami w działania podejmowane przez grupę przedszkolną.
- Współpraca z rodzicami poprzez udział w zebraniach oraz prowadzenie konsultacji indywidualnych, których celem jest udzielanie wsparcia oraz wskazań do pracy z dzieckiem w domu.

Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzimy w formie indywidualnej. Liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 dzieci. Staramy się stworzyć dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Bawiąc się z dziećmi szczególną uwagę zwracamy na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Bardzo często prowadzimy rozmowy indywidualne z dziećmi, organizujemy zabawy, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczną. Stymulujemy i wspieramy, inicjujemy rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.
Podczas pracy z dzieckiem stosujemy metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Są to m.in. metody:
- elementy Metody Dobrego Startu wg M.Bogdanowicz
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej G. Dennisona
- muzykoterapia
- bajkoterapia
- wybrane techniki relaksacyjne
- ćwiczenia grafomotoryczne M.Bogdanowicz
- „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- elementy Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne
- elementy metody Pedagogiki Zabawy
Cele terapii pedagogicznej:
- stymulowanie rozwoju dziecka – jest to cel nadrzędny
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych poprzez różne techniki
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji
Oto kilka przykładów ćwiczeń percepcji wzrokowej na materiale obrazkowym:
- różnicowanie figur geometrycznych po względem kształtu, koloru, grubości i wielkości
- dobieranie par jednakowych figur geometrycznych
- rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych zabawa ,,Co się zmieniło”
- zapamiętywanie elementów eksponowanego obrazka
- układanie figur geometrycznych z części
- układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci (Mozaika)
- rysowanie kompozycji za pomocą szablonów
- rysowanie kompozycji geometrycznych według wzoru
- układanki obrazkowe
- loteryjki i domina obrazkowe
- układanie obrazków z części
- dobieranie części obrazka do całości
- dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (domina)
- układanie puzzli
- wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami
- zabawy z wykorzystaniem ,,pusów”
- rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów na obrazkach
- podział przedmiotów na grupy np. rośliny ,zwierzęta, owoce itp.
- zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
- zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
- rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów
- historyjki obrazkowe -porządkowanie obrazków w kolejności
Oto kilka ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową:
- rozpoznawanie odgłosów zwierząt
- rozpoznawania przedmiotów na podstawie dźwięków (pęk kluczy, garnek, klocki drewniane, szklanka, folia itp.)
- rozpoznawanie osób na podstawie barwy głosu
- dobieranie w pary przedmiotów o jednakowym brzmieniu – np. puszki słuchowe
- rozróżnianie tempa w połączeniu z zabawą ruchową – szybko – bieg, wolno – marsz
- zabawa w „głuchy telefon”
- tworzenie wyrazów na tę samą sylabę
- segregowanie obrazków wg pierwszych głosek
- układanie rymowanek
Oto kilka ćwiczeń usprawniających sprawność manualną:
- naśladowanie ruchów
- ćwiczenie palców-uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie, lekko lub mocno, naśladowanie spadającego deszczu
- rysowanie, malowanie na dużych arkuszach papieru
- lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru
- budowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków
- rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
- cięcie nożyczkami po śladach(uprzednio narysowanych kształtów)
- kolorowanie obrazków
- 0brysowywanie szablonów
- kalkowanie obrazków
- nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce
- rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie
- łączenie punktów tworzących określony przedmiot np. drzewo, domek
- tworzenie obrazków z wydzieranek
- próby szycia tzw. fastrygą, przyszywanie guzików
- strzepywanie dłoni
- naśladowanie gry na instrumencie
- nawijanie wełny na motek
- kołowrotek
- machanie „skrzydłami”
- naśladowanie drzew na wietrze
- łamiący się pajacyk
- „marzenia” przy muzyce relaksacyjnej